KOETSU

Japonské přenosky Koetsu patří do kategorie nejultimativnějších komponentů, jejichž oprávněná existence na výsluní high endu je navíc opředena mnohými mýty. Protože zakladatel firmy Yoshiaki Sugano nepatřil k lidem vyhledávajím publicitu, přenesla se tato mediální skromnost i na jednoho ze dvou synů, Fumihiko Sugana, který již před mnoha lety převzal vedení Koetsu. Právě díky akutnímu nedostatku informací vznikají mnohdy kolem těchto přenosek neopodstatněné historky i fámy, které se dále opisují a v novějších verzích ješte dobarvují. Ve skutečnosti při výrobě těchto přenosek hrají hlavní roli precizní zpracování, nekompromisní materiály a desetiletí zkušeností s náročnou výrobou, při niž je nezbytná absolutní koncentrace a maximální trpělivost.Typického zvuku těchto přenosek je dosahováno hlavně vlastní specifikací elasticity závěsu velmi lehké, zároveň extrémně pevné chvějky a tvarem brusu hrotu. Nepřeslechnutelnou roli zde hrají též rezonanční a tlumící vlastnosti všech použitých komponenetů. Jako minimalistický lze označit firemní přístup k publikaci technických dat, která jednoduše nejsou k dispozici a elegantní balení ve formě dřevěné krabičky obsahuje pouze přenosku a dva šroubky. Návod zde záměrně chybí, protože se logicky předpokládá, že zákazník firmy Koetsu je není žádným nováčkem a jednoduchou instalaci určitě zvládne. S přítlakem na hrot se údajně nechá experimentovat a hodnota kolem 1.8 pondu bude blízko optimu. Charakter zvuku je tradičně laděn do neúnavné a fantastické hudebnosti, kdy se objem vyšších středů a výšek neomezuje, ale sofistikovaně se kontroluje jejich agresivita, která je tak typická pro levnější, anebo nedokonale vybalancované MC přenosky s audiofilními ambcemi.

Na rozdíl od ostatních výrobců nepřišla od konce devadesátých let minulého století firma Koetsu s žádnými novými modely, protože to by dle prohlášení výrobce vlastně dokazovalo, že minulé modely byly špatné, když se nechaly tak snadno nahradit nečím lepším.

Přenosky Koetsu jsou celosvětově přímo distribuovány pouze do několika zemí a ostatní lokality je odtud pak odebírají dalšímu prodeji, což logicky zvyšuje jejich cenu. Je naší velkou ctí, že Finale Audio odebírá Koetsu přímo od pana Sugana, čímž je zaručena nejen příznivá cenová hladina, ale absolutně se tím vylučuje možnost nákupu častých napodobenin, anebo repasovaných přenosek.

Koetsu kompr

Nejdostupnější Koetsu Black za 56.000 Kč vč. DPH  a vpravo jsou dvě verze modelu Urushi (Wajima aTsugaru), jejichž tělíčko z rosewoodu je lakováno mnoha vrstvami speciálního japonského laku. Každá stojí 99.000,- Kč včetně DPH

 

 

 

 

YTER

Kabely Yter vznikly před lety díky iniciativě Franca Serblina, zakladatele a dlouhodobého majitele firmy Sonus faber, který v té době hledal maximálně kvalitní propojení při vývoji a následné realizaci jeho tehdejších vrcholných modelů. Po prodeji této firmy a nové aktivitě, kterou pod vlastním jménem během několika let dovedl na absolutní vrchol ve světě reproduktorových soustav si Franco Serblin značku Yter ponechal a tyto kabely pak používal nejen pro propojení celého audio systému, ale i pro vnitřní zapojení svých nových reproduktorů.

Nabídka značky je velice jednoduchá. Pouze jeden druh propojovacích kabelů (s konektory RCA, anebo za příplatek XLR) a jeden druh reproduktorových kabelů ukončených banánky. Pro jiné připojení svorek reproduktorů je v nabídce značky sada adaptérů z banánku na vidličky.

Omezená nabídka není však důsledkem nějakého úsporného opatření, ale vychází z filozofie Franco Serblina, který se po prodeji značky Sonus faber rozhodl, že už chce nabízet jen to nejlepší. Horší kvalita ho nezajímá a vyšší už dle jeho slov nelze zatím dosáhnout. Kabely Yter mají plochý profil vodiče a podélně jsou v optimální izolaci ve skrutu. Vodiče jsou odlévány v metalurgické laboratoři z přesně definovaného poměru stříbra s paladiem a velmi pečlivě je kontrolován jak proces lití, tak i postupného chladnutí materiálu. Konektory ze stejného materiálu nejsou k vodičům pájeny, bodovány, ani spojovány tlakem, ale přímo ve výrobě za vysokých teplot slity dohromady a tím je dosaženo nejoptimálnějšího možného spojení. Tento proces však ale také znemožňuje rychlou flexibilitu při dodávce různých délek a tak jsou standardně vyráběny pouze nejběžnější délky (reproduktorový kabel 2x3m a signálový 2x1m). Případné jiné délky jsou pouze na objednávku s delší dodací lhůtou. Přestože tyto kabely neoddiskutovatelně patří na absolutní špičku, nejsou jejich ceny ve srovnání s ostatními značkami nijak závratné. Sada páru 3metrových reproduktorových kabelů stojí 28.000,-CZK a jednometrová sada signálových s konektory RCA je v ceníku za 25.000,-CZK.

http://www.laboratorium-yter.com/

View the embedded image gallery online at:
https://finale-audio.cz/znacky#sigFreeIdbcc799b445

 

 

 

 

 

JADIS

Tento výrobce z jižní části Francie se nuje čtvrt století výhradně výrobě elektronkových zesilovačů. Jeho první koncový zesilovač JA80 zůstává po malých technických změnách, pro svou oblibu stále v nabídce firmy. Elektronkové zesilovače, pokud jsou dobře navržené, mají schopnost dokonale vykreslit nejjemnější detaily reprodukované hudby, vynikají velmi realistickými středy a zaručují příjemný pocit při poslechu hudby. Jadis nabízí velmi širokou paletu zesilovačů v nejrůznějších výkonových kategoriích, jejichž společným rysem je na jedné straně poněkud vyšší cena, na druhé však vyvážená bezkonkurenční dokonalostí. Necháme-li stranou vysokou kvalitu reprodukce, kterou lze jen těžko popsat konkrétními slovy, není možné nezmínit se o dokonalosti dílenského zpracování

Chassis každého pravého Jadis je vyrobeno z dokonale vyleštěného nerezu, přední panel a ovládací prvky jsou pozlaceny 24 karátovým zlatem, pořípadě rhodiované do štříbrného lesku.. Všechny transformátory jsou navíjeny přímo u firmy, protože jedině tak lze zajistit jejich kvalitu a tím i výsledný zvuk přístroje. Jadis zásadně v zesilovačích nepoužívá tištěné spoje, ale propojení jednotlivých součástek uvnitř zesilovačů obstarávají silné měděné vodiče, kolem kterých jsou vývody jednotlivých odporů či kondenzátorů několikrát obtočeny a pak pečlivě zapájeny..tak jako u elektroniky našich předků, která až dodnes z tohoto důvodu funguje a nezná pojem špatný kontekt, či studený spoj. Uvnitř má vše své místo a řád, vodiče a selektované součástky spolu svírají pravé úhly a tak je i po otevření spodního krytu přístroje jasné, proč je Jadis ve světě elektronkových zesilovačů uznáván za neoficiálního krále. Každý přístroj je po objednání u firmy zvlášť vyráběn jedním jediným firemním technikem, který je za celý přístroj zodpovědný, čímž je zaručena absolutní bezchybnost. Posuzujeme-li tyto francouzské monstrance podle jakéhokoli kritéria, lze je vždy označit pouze jediným slovem: dokonalost.

http://www.jadis-electronics.com/en/

View the embedded image gallery online at:
https://finale-audio.cz/znacky#sigFreeId8de74ab4b5

 

 

 

 

FRANCO SERBLIN

Reproduktorové soustavy značky Franco Serblin patří mezi velice malou skupinu toho skutečně nejlepšího ve světě reprodukční techniky.

Geniální konstruktér a milovník umění Franco Serblin se již od začátku osmdesátých let soustřeďuje na nekompromisní hudebnost a emotivní přednes reprodukované hudby. Jeho výrobky byly vedle zvukových vlastností vždy uznávány i z estetického hlediska, protože byla vždy věnována maximální pozornost i jejich tvaru, zpracování a použitým materiálům. Tento přístup byl jedním z důvodů, proč se podařilo Francovi dostat se během relativně krátkého času dostat na špičku celosvětového trhu. Ne, že by se ostatní firmy horečně nepokoušely o nekompromisní řešení a nesáhly po exkluzivních, či exotických materiálech při stavbě jejich reproduktorů, ale konečný úspěch nikdy nezáležel pouze na tom, jak převelice luxusní high end se kdo křečovitě pokoušel vyrobit, ale hlavně na elegantní lehkosti designu a schopnosti vnímat hudbu jako vysoce emotivní umění, nikoliv pouze jako zvuk. Tehdejší Francova značka se brzy stává nejkopírovanější značkou ve své oblasti a téměř záviděníhodný úspěch firmy přinesl s sebou ale také nutnou expanzi a tu podmiňovalo rozšíření programu o dostupnější modely, které sice také nesly jasný Francův rukopis, ale neshodovaly se úplně s jeho nitenými ideály a nároky na reproduktorovou soustavu nesoucí jeho jméno. Zatímco se z malé, všemi obdivované firmy stává akciová společnost s podílem pragmatických finančníků, Franco Serblin se vzdává svého podílu a společnost opouští, aby si splnil svůj sen, který před téměř třiceti lety započal. Vyrobit ultimativní reproduktory, které by nepodléhaly diktátu obchodu, tlaku na minimální obrat a rychlosti uvedení na trh.

Tak opět, jako v devadesátých létach, vzniká po letech nekonečných zkoušek, testů a opětných konzultací s umělci v dokonalém poslechovém studiu ve Vicenze model Ktema, se kterým se Franco Serblin poprvé může stoprocentně ztotožnit. Obdobně, jako byly vyznamenány kdysi jeho Guarneri, které si muzeum houslí v Cremoně samo vybralo do své stálé expozice, tak se i modelu Ktema dostalo nejvyššího uznání, kdy Andrea Bocelli při poslechu své nahrávky napsal Frankovi

„Drahý příteli, po prvních chvílích poslechu jsem cítil, že musím jít rychle k počítači, abych ti vyjádřil gratulace k tak kvalitním reproduktorům a poděkoval za nitení radost, které mi při poslechu přinesly... doposud jsem nikdy neslyšel svoji hudbu a svůj hlas tak krásně reprodukovaný, jako nyní."
Paralelně s tímto sloupovým modelem se vyvíjel i kompaktní model Accordo, který se stejně jako Ktema určitě opět stane „inspirací" pro mnohé méně kreativní výrobce, hledající vlastní identitu a exkluzivní vzhled svých produktů. Accordo je prakticky koncentrátem Francových představ o ideální reprosoustavě a tím je míněna i velikost. Jeho nejzdařilejší výrobky ve své tehdejší firmě (Minima Amator, první Electa Amator a původní Guarneri) byly vždy kompaktními modely a Accordo na tuto tradici velmi úspěšně navazuje. Tvar boxu z kompozitu ořechu a aluminia téměř nezná souběžné strany, vzhledově patří do sféry nejkvalitnějších uměleckých skulptur a technicky přináší řadu vysoce inteligentních řešení. Mezi ty nejdůležitější patří přesunutí kompletní výhybky do stojany, čímž odpadá její zalévání množstvím tlumícící hmoty, kvůli odolnosti proti rezonancím, ale hlavně se tím velice efektivně zvětší potřebný vnitřní prostor a zlepší tedy reprodukce basů. Accordo je nejlepším prostředníkem mezi reálnou hudbou a posluchačem v menších místnostech a větší model Ktema pak patří do větších prostor, kde se dynamicky Accordo už uplatňuje hůř.

Pro větší poslechové prostory, kde kompaktní Accordo už nestačí a pro posluchače, preferující přednes s obsažnějším basovým základem, ale stále v dostupnější cenové hladině, než je Ktema nabízí výrobce sloupovou alternativu nazvanu Accordo Essence. Tato reprosoustava je svým designem do jisté míry derivátem kompaktního modelu, ale s optimalizovaným vnitřním obsahem skříně i osazením měniči.

Všechny modely jsou manufakturně vyráběny v malých sériích z kompozice několika dřev, polymeru, kůže a aluminia. Jsou nabízeny v povrchových úpravách černý vysoce lesklý klavírní lak, anebo dřevo sycamore (vzácná odrůda javoru) lakovaného do hedvábně matného pololesku u modelu Ktema a ořech, popřípadě příčně řezaný sendvič šedě mořených dřevěných vrstev u modelu Accordo. Sloupová alternativa Accordo Essence se dodává pouze v ořechu.

http://www.francoserblin.it/

View the embedded image gallery online at:
https://finale-audio.cz/znacky#sigFreeId091de2f66e

 

 

 

 

SME

Pro nejlepší gramofony, tedy i výrobky od Michell jsou všude na světě nabízena logicky adekvátně kvalitní raménka od firmy SME. Jejich slogan "The best pick-up arm in the world", tedy nejlepší raménka na světě pochází již ze šedesátých let, kdy existovaly tucty ramének různých výrobců, ale pokud bylo třeba koupit kvalitu, tak si zákazník musel trošku přidat a jít pro SME. Tato situace platí bez výjimky dodnes, přestože se díky analogové renesanci opět pokouší tucty výrobců o sesazení firmy SME z trůnu produkcí bizarních a často technicky neodůvodnitelných kreací, na nichž jsou nezřídka výjimečné pouze ceny.

http://www.sme.ltd.uk/

View the embedded image gallery online at:
https://finale-audio.cz/znacky#sigFreeIdbcbbf75848

 

 

 

 

 

LYRA

Do absolutně nejvyšší kvalitativní kategorie zapadá další japonský výrobce MC přenosek Lyra. Jejich výrobky vynikají nezvyklou dynamikou a bohatostí detailního přednesu za ceny, které s v poměru k nabízené kvalitě mohou označit za opravdu nízké. Preciznost reprodukce, nízké zkreslení a extrémně lineární frekvenční průběh jsou i Lyry párovány s velmi střízlivou cenovou politikou. Každý, kdo slyšel nejlevnější model Delos může potvrdit, že v kategorii kolem 1.000,- Eur neexistuje ani vzdáleně podobně dobrá přenoska. Tak jako Koetsu jsou i tyto přenosky po opotřebení hrotu kompletně restaurovatelné do původních specifikací a tato hodinářská práce je prováděna opět výhradně u výrobce, většinou stejným technikem, který přenosku při výrobě sestavoval.

http://www.lyraconnoisseur.com/

View the embedded image gallery online at:
https://finale-audio.cz/znacky#sigFreeId7995093847

 

 

 

 

J.A.MICHELL ENGINEERING

Michell se zabývá výrobou gramofonů od začátku sedmdesátých let a ono "Engineering" v názvu firmy naznačuje to, co je každému od prvního momentu setkání se s jeho výrobky jasné. Preciznost až do nejposlednějšího detailu. Protože se zde jedná o čistě mechanickou formu snímání signálu, je dokonalost zpracování tím nejdůležitějším předpokladem pro kvalitní reprodukci. Firma se koncentruje pouze na výrobu gramofonů, přičemž raménka a přenosky přenechává jiným specialistům. Touto úzkou specializací zaručuje ty nejlepší výsledky za překvapivě akceptovatelné ceny. Gramofon Gyro-Dec, dnes vyzrálý do své páté modifikace posbíral za 20 let své kariéry desítky odborných ocenění. V cenové kategorii kolem padesáti tisíc nemá nikde na světě konkurenci, která by nabízela stejnou kvalitu a zpracování.

http://www.michell-engineering.co.uk/

View the embedded image gallery online at:
https://finale-audio.cz/znacky#sigFreeId9d8abc2c1f